انسان نمی تواند از پرواز پرنده های اندوه بالای سرش جلوگیری کند

دیدین مجله ها و روزنامه ها این روزها پر شده از بسته های پیشنهادی برای ایام نوروز؟خب،این بسته پیشنهادی کتاب منه!فهرست کتابهای خوبی که سال ۸۷ خوندم.برای چند تاش توضیح گذاشتم و چند تاش رو هم فهرست وار نوشتم.اگر کسی بسته پیشنهادی کتاب یا فیلم گذاشت توی وبلاگش لینکش رو می گذارم زیر همین پست.

۱.هفته ای یه بار آدمو نمی کشه.جی.دی.سالینجر.ترجمه امید نیک فرجام،لیلا نصیری ها.نشر نیلا 

 نغمه غمگین.جی.دی.سالینجر ترجمه امیر امجد و بابک تبرایی.نشر نیلا.

-سالینجر خوندن که توصیه نمی خواد!این دو کتاب مجموعه ای از بیست داستان کوتاه سالینجره.به نظرم تمام داستانها یک دست نیستند.چند تاشون واقعا شاهکارن،داستانهای متوسط با پایان لطیفه وار هم هست توی این دو مجموعه.جالبی بعضی از داستانها به اینه که مثلا شخصیت هولدن کالفیلد برای اولین بار وارد نوشته های سالینجر می شه و بعدا تبدیل می شه به رمان ناتور دشت.

۲.شوهر من.ناتالیا گینزبورگ.ترجمه زهره بهرامی.نشر نی

 -گینزبورگ از نویسنده های مورد علاقه منه.لحن خونسردانه و در عین حال غم بارش رو خیلی دوست دارم.تناقضی که گاهی با لحن طنزآمیزش با وجود وضعیت بغرنج شخصیت هاش ایجاد می کنه،تصویر دقیق و جانداری که از روحیات و واکنش آدم هاش می ده،رابطه هاشون،تصمیم هاشون،فلاکت و رکودشون...این کتاب مجموعه 5 داستان کوتاه و تاثیر گذاره که عمدتا در مورد روابط آدمها با همه.

 ۳.خانه ی خودمان.سینتیا کادوهاتا.ترجمه شقایق قندهاری.نشر افق 

 از اون رمانهای نوجوان دلچسبی که فکر کنم سن و سال نداره! برنده ی جایزه نیوبری سال ۲۰۰۵.

«عمویم درست دو و نیم سانتی متر از پدرم قدبلندتر بود،اما شکم نرمی داشت.سال قبل که با مشت توی شکمش زدیم،این را فهمیدیم.عمو دادش به هوا رفت و برای مان خط و نشان کشید.پدر و مادر ما را بدون شام به رختخواب فرستادند.آن ها معتقد بودند که زدن دیگران بدترین گناه است.دزدی در درجه دوم و دروغگویی در درجه سوم بود. و من هنوز دوازده سالم نشده بود که مرتکب هر سه گناه شدم... 

 کیتی از خواهرش لین که او را بیش تر از همه دوست دارد،یاد می گیرد که در عمق همه چیز به دنبال زیبایی و امید بگردد.حالا که لین به سختی بیمار شده و خانواده دارد از هم می پاشد،نوبت کیتی است که راهی پیدا کند تا نگذارد شعله های عشق و امید در دل افراد خانواده اش خاموش شود.»

 از پشت جلد کتاب

۴.رازی در کوچه ها.فریبا وفی.نشر مرکز

 -کتاب نثر دلچسب و پاکیزه ای داره.داستان با برگشت قهرمان کتاب به کودکی اش و مرور خاطراتش شکل می گیره.بین رمانهای ایرانی که سال گذشته خوندم این رو بیشتر از بقیه دوست داشتم.

 ۵.مثل آب برای شکلات.لورا اسکوئیول.ترجمه مریم بیات.نشر روشنگران و مطالعات زنان

 -وقتی کتاب رو تموم کردم یه مدت روی هوا بودم.فوق العاده بود به نظرم.سبک کتاب رئالیسم جادوییه و داستان،فوق العاده پرکشش.طنز بازیگوشانه ای هم داره در عین تلخی ماجرا.فکر کنم فیلمش هم ساخته شده.

۶.با کفش های دیگران راه برو.شارون کریچ. ترجمه کیوان عبیدی آشتیانی.نشر ونوشه( چشمه)

 -رمان نوجوان.برنده ی جایزه نیوبری سال ۱۹۹۵ از اون کتابهایی که آدم چند وقت یک بار دوست داره صفحه های مختلفش رو دوباره بخونه.

 «سالامانکاتری هیدل 13 ساله که همه او را سال صدا می کنند برای یافتن مادرش،به همراه پدربزرگ و مادربزگ،عازم سفری طولانی می شود.در طول سفر، او داستان فی بی وینترباتوم را تعریف می کند،دختری که مادرش به طور ناگهانی ناپدید شده و پیغام های اسرارآمیز دریافت می کند.در پشت داستان فی بی،داستان سال و جریان سفر بدون بازگشت مادرش وجود دارد.او کمتر از یک هفته فرصت دارد تا خودش را به مادرش برساند.سال مطمئن است که علی رغم مخالفت پدرش،این سفر تنها شانس او برای برگشت به موقعیت گذشته است.»

از پشت جلد کتاب

۷.بخشنده.لوئیس لوری.کیوان عبیدی آشتیانی.نشر ونوشه( چشمه)

-باز هم رمان نوجوان.فکر کنم چاپش تموم شده.اما اگر پیداش کردین از اون کتابهاییه که خیلی چیزها رو به یادمون می آره.ماجرای کتاب منو یاد میرای کریستوفر فرانک انداخت.یک شهرک سازمانی،و نوجوانی که می خواد خاطراتی که ازشون گرفته شده رو به آدمهای شهرک برگردونه.

 ۸.بادکنک به شرط چاقو.علی اصغر سید آبادی.نشر فندق(افق)

مجموعه شعر سپید برای کودکان. فکر کنم عیدی خیلی دلچسبی باشه برای بچه های دور و برتون.خودتون هم یواشکی بخونینش اونوقت!تصویرگری های هدا حدادی هم خیلی دلنشینه.

 «می رقصد

و می رقصد

و می رقصد

پیراهن گل گلی ام

 روی بند رخت

حیف که من تویش

 نیستم!  

شعر سومی»

 داستان کوتاه

۹.آن گوشه ی دنج سمت چپ.مهدی ربی.نشر چشمه

۱۰.داستان شگفت انگیز هنری شوگر.رولد دال.ترجمه ساغر صادقیان.نشر چشمه

۱۱.آواز عاشقانه.جان چیور.میلاد زکریا.نشر مرکز

رمان

۱۲.چه کسی باور می کند،رستم.روح انگیز شریفیان.نشر مروارید

۱۳پری فراموشی.فرشته احمدی.نشر ققنوس 

کودک و نوجوان

 ۱۴.این هم جور دیگر.رولد دال.ترجمه رضی هیرمندی.نشر ونوشه( چشمه)

۱۵پرنیان و پسرک.لوئیس لوری.ترجمه کیوان عبیدی آشتیانی.نشر افق

 پیوست:

۱.اگر کسی توضیح و تکلمه ای در مورد هر کدوم از کتاب ها داره خوشحال می شوم بشنوم.

۲.نشر ونوشه قسمت کودک و نوجوان نشر چشمه است.فندق هم کودکان افق.

 ۳.تیتر مطلب قسمتی از کتاب «با کفش های دیگران راه برو،تا با کفش های کسی راه نرفته ای درباره اش قضاوت نکن».از همون پیغام های اسرارآمیزی که به دست فیبی می رسید.«انسان نمی تواند از پرواز پرنده های اندوه بالای سرش جلوگیری کند،اما می تواند جلو آن ها را بگیرد تا در موهایش آشیانه نکنند.»

۴.چه قدر کتاب نوجوان خوندم من امسال!

۵.معرفی کتاب های دوست داشتنی،سال ششم.

نظرات 20 + ارسال نظر
فریبا دیندار پنج‌شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 09:15 ب.ظ

اخ جون!
دیگه می تونم چنتا چنتا نظر بذارم!

وای !
چی شده که من می تونم چنتا نظر بذارم؟!

خوشحالم!
پست وطلانی ات رو هنوز نخوندم...
می خونم دوباره می ام نظر می ذارم....
ها ها ها

ف.ن پنج‌شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 10:25 ب.ظ http://lined.blogfa.com/

سال نو را با بسته ی پیشنهادی ات شروع می کنم. خوب چیزی باید باشد. (؛

سمیرا پنج‌شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 10:37 ب.ظ

بخشنده واقعا فوق العاده اس

پسرک مزخرف جمعه 23 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 12:19 ق.ظ


از بچگی با کتاب روبه رو بودم چون پدرم اهل مطالعه و کتاب دوست بود اون سال پیش به دیار باقی شتافت و الان بیشتر کتاب هاش در اتاق من هست..
من از کتاب خوندن بدم میاد..! اما احساس میکنم نیمه شب ها تمام کتاب های توی اتاقم قربون صدقم میرند.. اونا خودشون میگن که از چی درشون صحبت میشه و میشینن و باهام دردو دل میکنن..
.. از بس کسی صفحه هاشون رو ورق نمیزنه کلماتشون خونده نشده و کسی به مضمونشون فکر نکرده طفلیا دچار افسردگی شدند .. .
بیچاره کتابا..

علی جمعه 23 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 12:26 ب.ظ http://www.patinage.wordpress.com/

این‌ها فقط خوب‌هاش بود؟ از خودم خجالت کشیدم!

چند وقت یه بار جمعه 23 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 02:01 ب.ظ

اولی رو که واسه مسائل وجدانی نمی‌خونم. دومی رو... داستان «شوهرم» تنها ترجمه شده. تو این کتابای کوچک نیلا. منم خوندم خوشم اومد... اون دو تا نیوبریا و اون آب برا شکلاتو وسوسه شدم بخونم... ایشالا یه وقتی فراغتی دست داد یکی‌ام پیدا شد قرض بده...

تهمینه جمعه 23 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 03:20 ب.ظ

بادبادک را دوست نداشتم مریم. اصلا اصلا

SunWalker جمعه 23 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 03:50 ب.ظ

هفته ای یه بار ... رو کادوی تولد گرفتم. نمیدونم چه لذت احمقانه ای داره دنبال کردن داستانهای آدمایی که توی یه کتاب دیگه میشناختی، اما منم خوشم اومد.
راستی آدرسم عوض شده خواستی اس ام اس میدم خصوصی.
نیروانا چه ذوقی کرده بود تو فیس بوک یافته بودتت !

هامون جمعه 23 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 05:26 ب.ظ http://tasteofdeath.blogfa.com

چه ماه که بسته٬کتاب است! که عیدانه و «بیکاری» تنها و تنها به خواندن بگذرد...

هانیه جمعه 23 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 05:51 ب.ظ http://aztobato.persianblog.ir

مریم جون؟! هر کی ندونه الآن می‌آد می‌پرسه ببخشید شما چند سالتونه؟!

:دی

معین جمعه 23 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 05:56 ب.ظ http://pootshka.blogfa.com

2تای اول خوبه، عالی نیست.
"شوهر من" رو دارم، هنوز نخوندم، می‌خونم.
"رازی در کوچه‌ها" از "پرنده‌ی من" به‌تره؟
اون رولد داله، داستان شگفت‌انگیز... چه جوریه؟ نوجوانانه؟

وسوسه شدم منم بنویسم.

۱.در کل عالی نیست،اما چند تا داستان خیلی خوب داره این مجموعه ها به نظرم.و مساله اینه که توقع ما از سالینجر خیلی بالاس!
۲.من پرنده ی من رو چند سال پیش خوندم،اینقدر تو ذهنم نیست که بخوام با این مقایسه ش کنم.
۳.دیگه اینکه رولد داله مال نشر باران بود.(کتاب جوانان چشمه که من نمی دونم جدی کتاب جوانان چیه دیگه!)یک داستانش مشترک بود با پیشخدمت(از سری کتابهایی که مرکز چاپ کرده از رولد دال.) فضای کلی ش تقریبا مثل همون داستانهای نامنتظره س.داستان نویسنده شدنش رو هم نوشته که جالبه!
۴.همینا!

فریبا دیندار جمعه 23 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 06:38 ب.ظ

کتاب های خوبی را معرفی کرده ای مریم .هاه حرف مسخره ای می زنم.چون فقط بحشنده را از بین همه ی انها خوانده ام. پس نظر دادن درباره خوب بودن بقیه کار بیهوده ای ست.فقط خواستم حرفی زده باشم.یو ها ها ها...

راستی! از اینکه مخاطب پست پایینی رو درست حدس زدم اونقدر خوشحالم! مثلا الان خیلی باهوشم. اما او که گوشواره ندارد. دارد؟! خودش هم این را می داند ...

او خیلی شبیه تابلوهای مینیاتوری ست...

پرنس جمعه 23 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 09:27 ب.ظ http://paperfaces.blogfa.com

سلام...

مرسی واسه معرفی ها

حتما امتحان می کنمشون :)

مسعود شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 07:32 ب.ظ http://tajrobehaye-azad.blogfa.com/

آن گوشه ی دنج سمت چپ فوق العاده بود...

مهدی شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 08:25 ب.ظ http://www.mehdirabbi.blogfa.com/

ممنون . لطف داری . خوشحالم که خوشت آمده از کتاب.

منیره شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 09:56 ب.ظ http://littleshadow.blogfa.com

شوهره من و پرنده ی من رو خوندم خیلی خوب بودن

مداد سیاه دوشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 12:31 ق.ظ

من فیلم مثل آب برای شکلات و دارم برات می زنم بهانه ای بشه ببینمت

لیلا دوشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 08:13 ب.ظ

منم این فیلم بالاییه رو می خوام میم جون! راستی کار بسیار زیبایی بود این بسته ی پیشنهادی.

کیوان سه‌شنبه 21 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 03:54 ب.ظ

چه قدر خوشحالم که اسم سه تا از کتاب هایی که ترجمه کرده ام در لیست شماست دوست عزیز

۷۷ شنبه 28 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 05:57 ب.ظ http://ossgol.blogfa.com

سلام من 14 سالمه ازبچگی کتاب زیاد میخواندم خیلی از کتاب های لیستت را هم خوانده بودم دنبال یک جاییم که بتونم درباره ی کتاب هایی که خواندم بحث کنم وباکتاب های بهتر اشنا بشم اگر می توانید بیاییدوبلاگم وبهم یک سایت یا یک همچین وبلاگی معرفی کنید
ممنون میشوم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد