یک عاشقانه آرام

* فکر می کنم غرور و تعصب(جین آستین) رو سال اول دبیرستان خوندم.با ترجمه ی شمس الملوک مصاحب،به سختی! لحن ترجمه خیلی برام سنگین بود.با وجود این کتاب همه جا دستم بود.توی سرویس مدرسه،موقع غذا خوردن،توی رختخواب.سر دو روز تمومش کردم.و باقی هفته گفت و گوهای مهم کتاب رو دوره کردم تا به کتابخانه پسش دادم.

* فکر می کنم چند ماهی بیشتر نیست که ترجمه جدید غرور و تعصب وارد بازار شده.رضا رضایی،نشر نی.

*اقتباس سینمایی غرور و تعصب(۲۰۰۵-جو رایت) خیلی خوب تونسته فضای کتاب رو منتقل کنه.پر از صحنه ها و نماهای زیبا،موسیقی دلنشین،و بازی های اثرگذار.مخصوصا بازیگر نقش الیزابت(کیرا نایتلی) که نامزد اسکار هم بود.

به نظرم تحول شخصیتهای دارسی و الیزابت خیلی خوب نشون داده شده.دارسی که اوایل فیلم تمام آدمها رو از بالا نگاه می کرد،اواخر فیلم وقتی مقابل الیزابت قرار می گیره(مخصوصا صحنه ی زیر بارون) با حالتی که چشمها و ابروهاش داره بی قراری و شکستن غرورش رو کاملا حس می کنیم.دارسی کلا در طول فیلم دیالوگ زیادی نداره و حس هاش رو بیشتر با حرکات و میمیک هاش نشون می ده تا با حرفاش.الیزابت پره از شیطنت،سرزندگی،هوش،خنده های زیرزیرکی،صراحت و شادابی و آقای دارسی سرد و مغرور و خشک در برابر الیزابت تقابل جالبی رو ایجاد می کنه.

مجالس رقص،مادری که بزرگترین دغدغه ش شوهر دادن پنج دختره شه،خانه های مجلل و اشرافی در مقابل خانه های ساده و روستایی،روبانها و کلاه های پردار... و این تصویری زنده  از جامعه قرن هجدهم انگلستانه،هر چند ممکنه به مذاق خیلی ها خوش نیاد!

اما سخت نگیرید!بعد از یک روز خسته کننده دیدن این عاشقانه آرام حال آدم رو حسابی جا می یاره!مخصوصا اینکه دی وی دی و سی دی ش با بهترین کیفیت و زیرنویس در میدان انقلاب موجوده!!


پی نوشت:

۱- توی لینک دونی کنار صفحه چند تا لینک در مورد کتاب و فیلم گذاشتم.

۲- بعضی از صحنه ها مثل یک تابلوی نقاشی زیبا و پرشکوه از طبیعته.بازی با رنگها هم یکی از زیبایی های فیلمه.

۳- فکر می کنم لازمه این توضیح رو در مورد پست قبل بدم،خب خیلی ها حق دارن به آینده شغلی و مطمئن فکر کنن.شاید زیاده روی کردم در مورد علاقه! به هر حال ملاک ها و هدف های افراد با هم فرق می کنه.نظر ققنوس رو هم بخونین تو پست قبل.

نظرات 14 + ارسال نظر
مریم پنج‌شنبه 21 دی‌ماه سال 1385 ساعت 09:39 ب.ظ

سلام دوست عزیز. من از کامنتهایی که برای حمید گذاشته بودی اومدم اینجا.
اولا خوشبختم
دوما این فیلم خیلی قشنگ بود! اومدم بگم که من موقعی دیدم که اضطراب امتحانام رو داشتم و هر کاری می کردم نمی شستم درس بخونم این فیلم رو چند روز پیشش دوستم داده بود با اینکه نمی خواستم تو شرایط استرس امتحان ببینم دیدمش! واای نمی دونی بعدش تا ۱۰ روز داشتم درس می خوندم:دی

آرش جمعه 22 دی‌ماه سال 1385 ساعت 12:46 ق.ظ http://arash-xyz.blogsky

نوشته هات یه کم عوض شدن رفیق ..

دوست ندیده و تازه جمعه 22 دی‌ماه سال 1385 ساعت 06:21 ب.ظ

اگر با سایت سینما ما همراه باشید متوجه شدید که قراراست کانون فیلم تهران راه بیفتد.آنجا کلی بحث در مورد فیلم مورد نظر شما میشود. من را دوست بدانید.طریقه ثبت نام در صفحه اصلی سایت هست.

حمیدرضا جمعه 22 دی‌ماه سال 1385 ساعت 10:21 ب.ظ http://3noqte.blogfa.com

باید فیلم جالبی باشه . دوست دارم ببینمش اگه پیدا کنم .

ققنوس شنبه 23 دی‌ماه سال 1385 ساعت 08:01 ق.ظ

فیلمرو میبینم بعدا!‌ همچنین کتابو! بعدا! فعلا که پرونده ی کیشلوفسکی رو تحت بررسی دارم شاید به این زودی ها هم بیخیالش نشم چون به قول رفیقمون بد جوری رو نروه! مارو که نابود کرده فیلن!
گفتی بازی با رنگ یاد hero افتادم که چقد دلم میخواد دی وی دی ناینشو رو پلاسما یا ال سی دیه گنده یه بار دیگه ببینم!
کاش این (۳) رو نمی نوشتی! بین کامنتات من فقط این تریپی گفتم که توام تابلومون کردی! ( باشد تا از این غلطا نکنم دیگه!)
ولی امیدوارم این گمونم که از کامنتم کمی ناراحت شدی درست نباشه! به هر حال لازم میدونم بگم که کاملا نظر شخصی بود منظوری هم نداشتم! باشد تا آمرزیده شوم!

البته تو که نیازی نداری ولی خوب آرزوی موفقیت تو امتحانا خرجی نداره! موفق باشی... فیلن

pesare_mosbate100 شنبه 23 دی‌ماه سال 1385 ساعت 09:45 ب.ظ

salam,dobare omadam ke begam hanozam neveshtehato mikhonam,movafagh bashi azizam

[ بدون نام ] یکشنبه 24 دی‌ماه سال 1385 ساعت 11:53 ق.ظ http://www.p0ems.blogfa.com

من چرت و پرت ها ی زیادی رو تو قیافه ی شعر می نویسم دوست دارم بییای وبلاگو به شعرام نظر بدی
البته نمی ای
بای

ماه مهر دوشنبه 25 دی‌ماه سال 1385 ساعت 04:05 ب.ظ http://mahemehr.blogsky.com

من هم کتاب رو خوندم. هم فیلم رو دیدم...
دی وی دی... فیلم جالبیه!

[ بدون نام ] سه‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1385 ساعت 01:45 ب.ظ http://khorshidStreet.blogsky.com

کتابش رو خواندم ولی آنقدر سانسور شده بود فصل های اول که تقریبا هیچی نفهمیدم. نسخه ساده شده انگلیسی کتاب کمک کرد تا بفهمم موضوع از چه قرار است! فیلم را ندیده ام.

گندمین سه‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1385 ساعت 11:54 ب.ظ http://gandomin.com

ندیدم ، نخوندم ...

رضا یغمائی چهارشنبه 27 دی‌ماه سال 1385 ساعت 11:46 ب.ظ http://www.whitepen6060.blogfa.com

سلام دوست عزیز...

من برا اولین باره میام اینجا / من مثل شـــما قلمم خوب
نیست - ولی میفهمم که
کدوم نوشته خوبه ...
واقعاَ عالی مینویسی تواین چندتایی که تودر تو خوندم /حــــرف نداشتن.

قـــربــانت : هــیــچــکــس . .

lili دوشنبه 2 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 03:51 ب.ظ http://decortan.persianblog.com

بابا کهنه کاری تو وبلاگ :)

سپیده سه‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 04:43 ب.ظ http://www.sepidehman.blogfa.com/

سلام مریم جون.
وبلاگ زیبایی داری.
به منم سر بزن.
موفق باشی.
بای.

زهرا چهارشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 04:49 ب.ظ http://www.obscurity.persianblog.com

من از کل فیلم، اون صحنه‌ش رو دوست دارم که الیزابت نشسته روى تاب و چرخ مى‌خوره ! خیلى خوب دراومده !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد