کتابی در انتظار توست،آن را پیدا کن

بسته پیشنهادی ای که پارسال دم عید نوشته بودم،کتابهای خوبی بودند که سال هشتاد و هفت خوانده بودم.برای امسال تصمیم گرفتم فهرستم کتابهای کودک و نوجوان باشد،نه فقط آنهایی که امسال خوانده ام،کتابهایی که فکر می کنم برای عیدی دادن به اطرافیان گزینه های خوبی هستند.هیچ اولویت بندی هم در کار نیست،بعضی کتابها هم با لیست پارسال مشترکند،چون خودم خیلی دوستشان دارم.  

 

 

1.ته کلاس،ردیف آخر،صندلی آخر.لوئیس سکر.ترجمه پروین علی پور.نشر افق

 کتابهای لوئیس سکر معمولا طنز ملایمی دارند.نویسنده روحیات نوجوانها را خوب می شناسد،برای همین شخصیت هایش جاندار و واقعی هستند.برای بعضی مشکلاتشان هم راه حل هایی ارائه می دهد و خوبی اش این است که شعاری نیست و نصیحت هم نمی کند.مدرسه و گروه های دوستی هم نقش پررنگی درکتابهایش دارد.کلا موقع خواندنش خوش می گذرد. کتاب آخرین گودال همین نویسنده -ترجمه حسین ابراهیمی الوند- نیوبری برده و فیلم هم شده.   

 

2.جای خالی می.سین تیا رایلنت.ترجمه نسرین وکیلی.نشر ونوشه(چشمه)

"وقتی عمه محبوب سامر دوازده ساله که او را بزرگ کرده است فوت می کند،سامر و شوهر عمه اش در پی یافتن نیرویی برای ادامه زندگی،تریلی خود را به قصد وست ویرجینیا ترک می کنند."

من خیلی دوستش داشتم.هم به خاطر فضای لطیف کتاب،هم به خاطر برخوردی که برای پذیرش مرگ نزدیکان و عزیزترین ها دارد.فضای کتاب اصلا تلخ نیست،نیوبری هم برده.   

 

3.مجموعه هفت جلدی رامونا.بورلی کلیری.ترجمه احمد کسایی پور.نشر کیمیا(هرمس)

می دانم کتابی نیست که نیاز به معرفی من داشته باشد.رامونا را به لیستم اضافه کردم چون امسال خیلی از افسردگی نجاتم داد.روزهایی که حوصله ندارم،این کتاب به طرز اعجاب آوری شاد و سرحالم می کند.بسکه دوست داشتنی و شاد و بازیگوش و واقعی است این رامونا.حوصله آدم را سر نمی برد،همیشه غافلگیرت می کند.لوس نیست و سرشار است از زندگی.به نظرم هم برای سالهای دبستان مناسب است هم نوجوانان. 

جلد اول از پنچ سالگی رامونا شروع می شود تا برسد به ده سالگی اش.اگر برای بچه ها ی اطرافتان نخریدید برای خودتان بخرید!  

 

چند تا رمان نوجوان خوب دیگر:   

 

4.عروسک پدر.پاتریشیا کالورت.ترجمه شقایق قندهاری.نشر سراج

همان سال اول وبلاگ نویسی در موردش نوشته ام.اینجا   

 

5.با کفش های دیگران راه برو.شارون کریچ.ترجمه کیوان عبیدی آشتیاتی.نشر ونوشه(چشمه)

پارسال نوشتم.اینجا   

 

6.خانه ی خودمان.سینتا کادوهاتا.ترجمه شقایق قندهاری.افق

پارسال نوشتم.اینجا   

 

7.هالینکا.میریام پرسلر.مژگان کلهر.نشر پیدایش.   

 

8.تصاویر هالیس وودز.پاتریشیا ریلی گلف.شهلا انتظاریان.نشر پیدایش.   

 

برای خریدن کتاب نوجوان جایزه نیوبری ملاک خوبی است. کتابهایی که نیوبری برده اند معمولا کتابهایی هستند قوی و با ارزش ادبی بالا.خیلی از رمانهای نوجوان -ترجمه- ونوشه(چشمه) و افق این جایزه را برده اند.  

پیشنهادم برای کودکان مجموعه ای است که نشر علمی و فرهنگی منتشر کرده.تحت عنوان شاهکارهای ادبیات کودک،اگر اشتباه نکنم به انتخاب پیتر هانت.کتابهایی مثل:    

 

-می خوایم یه خرس شکار کنیم. 

-آبی کوچولو،زرد کوچولو(لئو لئونی)

-قول بچه قورباغه    

 

برای کودکان کتابهای معرکه ای هستند.با طرح مفاهیمی مثل دوستی و عشق و امنیت و خانواده و ...با داستان ها و تصویرسازی های جذاب و دوست داشتنی.    

 

یک کتاب هم هست که من از بچگی ام یادم مانده.امسال دوباره دیدمش و خریدمش.برایش پارتی بازی می کنم که باشد حسن ختام: 

 

    

خاله عروسک من.شهرام شفیعی.نشر بنفشه   

 

*مرتبط:

-معرفی کتابهای دوست داشتنی.راز.سال هفتم

- امسال برای بچه ها کتاب بخرید.چپ کوک

-توصیه عیدی کتاب برای کودکان و نوجوانان.علی اصغر سید آبادی(لیست خیلی خیلی خوبی است.) 

-فراغتی و کتابی و گوشه چمنی.چهار ستاره مانده به صبح

 

*من هنوز با ویندوز سون کنار نیامده ام.نمی دانم چرا هر کاری می کنم فونت های این پست درست نمی شود.بابت ریز بودنش معذرت می خواهم.

نظرات 12 + ارسال نظر
[ بدون نام ] جمعه 21 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:52 ق.ظ http://acme.blogsky.com

سلام خیلی کتاب خونی ها
اومدی نظر یادت نره منتظرم

پسرک مزخرف جمعه 21 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:15 ب.ظ



_کتابهایی در انتظارت هسنن، حوصله خواندنشان را داری ؟
_کی من ؟

ایده شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 04:41 ب.ظ http://www.mahat.blogfa.com

سلام
چه کار خوبی کردید (معرفی کتاب)
از ما هم بپذیرید ثریا در اغما /اسماعیل فصیح/کتاب خوبیست

مانی شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 06:01 ب.ظ http://www.maani2.blogfa.com

مرسی مریم، کتابهای خیلی خوبی توی لیستت معرفی کردی

یاسمین شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:27 ب.ظ

خیلی خوب. از عنوان تا آخر. هوسم گرفت برا خریدن برای کسی.
آخ جون که امسال نمایشگاه غرفه کودک نوجوان خوش خوشانی خواهیم داشت :) من به خاطر حفظ ارادت سابقم به ونوشه از افق غاقل بودم این مدت.

فرید صلواتی یکشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:10 ق.ظ http://www.faridsalavati1.blogsky.com

اگر فکر کردن , اندیشیدن , پرسش کردن , نقد کردن , پیشنهاد کردن, و عقیده خاصی داشتن دلیل کافی برای زندانی شدن است .پس باید فرارسیدن " عصر حیوانیت " را به هم تبریک گفت.نه " سال جدید" را [ناراحت]

sinful girlie یکشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:58 ق.ظ http://room-101.blogfa.com

من اما عاشقه قصه های من وبابامم!

هامون یکشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:51 ق.ظ http://tasteofdeath.blogfa.com

نوروز٬ می رویم عید دیدنی...دیدار کتاب و کتاب

سبزینه یکشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 02:28 ب.ظ

مهم ترین کتاب را از قلم انداختی. شاید چون الکترونیکی است . کتاب طنز وبلاگی که خانم صدر پس از اعلام ممنوعیت چاپ از سوی وزارت ارشاد آنرا بصورت اینترنتی عیدی دادند!

نیلوفر یکشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 04:48 ب.ظ http://80005.blogfa.com

سلام!
از حضورتان ممنون.
۱ و ۲ و۵ رو خوندم. پیشنهاد های خوبی بود. من مجله های نوروزی رو معرفی کردم.

فرشته یکشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:36 ب.ظ http://arezooyekal.blogfa.com

سلام مریم عزیزم!
می شه لینک پست معرفی کتاب سال قبل رو هم بذاری. پیداش نکردم!
خیلی از این کارت ممنونم.من عاشق کتابایی ام که از طرف آدمای روشن فکر بهم معرفی می شن.موفق باشی.

فریبا دیندار دوشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 10:44 ق.ظ

کاش این کتاب ها رو بهم قرض می دادی مثلا:دی
من پول ندارم. حتی یه قرون. حتی واسه کتاب خریدن. حتی واسه عیدی دادن...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد